^Do góry

  • Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność"

    Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ „Solidarność” reprezentuje interesy pracownicze członków NSZZ „Solidarność” zatrudnionych w grupie PKP oraz w innych podmiotach gospodarczych związanych z transportem kolejowym.

  • Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność"

    Historia kolejowej Solidarności stanowi integralną część dziejów całego ruchu Solidarność. Sekcja jest też zrzeszona w Europejskiej Federacji Pracowników Transportu (European Transport Workers Federation) z siedzibą w Brukseli. .

  • Krajowa Sekcja olejarzy NSZZ "Solidarność"

    Krajowa Sekcja Kolejarzy NSZZ "Solidarność" – część zawodowa centrali związkowej - Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, zrzeszająca pracowników wszystkich spółek kolejowych, wchodzących w skład grupy PKP lub wywodzących się z niej.

Podsumowanie głównych osiągnięć:

Otwarcie rynku kolejowego i zarządzanie

Ministrowie przeprowadzili debatę na temat dwóch wniosków w celu poprawy usług kolejowych w UE takich jak otwarcie rynków krajowych usług pasażerskich i silniejszego zarządzania (czwarty pakiet kolejowy). Dyskusja ma doprowadzi do dalszych prac nad projektami. "Po trzech semestrach poświęconych wyłącznie technicznemu filarowi 4 Pakietu Kolejowego, byłem dumny gościć dzisiaj pierwszy raz na strategicznej debacie poświęconej filarowi politycznemu Pakietu", powiedział minister Lupi.

"Wszyscy ministrowie mieli okazję do wyrażenia swoich opinii na temat kluczowych kwestii, takich jak otwarcia rynków krajowych, dostęp do sieci bez dyskryminacji, przejrzystość finansowa i udzielanie zamówień publicznych na usługi. Na podstawie dzisiejszej dyskusji, Rada będzie kontynuować działania na rzecz strategicznego, wspólnego podejścia do filaru politycznego mającego na celu uzgodnienie wspólnego stanowiska Rady, w grudniu. "

Podsumowanie debaty

Otwarcie rynku kolejowego oraz zarządzanie

Ministrowie przeprowadzili debatę na temat dwóch wniosków do poprawy jakości usług kolejowych w UE (13286/14) .Proponowana dyrektywa (5985/13) oraz rozporządzenie (5960/13) mają na celu zwiększenie jakości, ilości i skuteczności krajowych przewozów pasażerskich przez otwarcie tych rynków na konkurencję. One także wprowadzają nowe zasady zarządzania elemntami infrastruktury w celu zapewnienia równego dostępu do infrastruktury i lepszej reakcji na potrzeby rynku. Propozycje są częścią tego "politycznego" lub "rynkowego" filaru czwartego pakietu kolejowego

Debata Rady:

Ministrowie zgodzili się, że ważne jest, aby dążyć do usług kolejowych bardziej dynamicznych i zorientowanych na klienta i zachęcać do inwestycji i innowacji. Jednak wielu z nich uważało, że jest kilka sposobów, aby to osiągnąć i mieli wątpliwość, czy otwarcie rynku będzie najlepszym z nich. Wskazywali oni, że to, co pasuje jednemu krajowi może być szkodliwe dla innego, ponieważ kraje UE są bardzo zróżnicowane pod względem ludności, geografii, rynków i krajowych systemów kolejowych. Niektóre państwa członkowskie opowiedziały się za otwarciem rynku, ale nawet wiele z tych wyraziło potrzebę rozważenia niektórych aspektów, takich jak dobre przygotowanie, potrzeba wprowadzenia tego rozwiązania stopniowo lub potrzeba analizy rynku i badanie dotyczące potencjalnego wpływu gospodarczego i społecznego.

Wiele państw członkowskich stwierdziło, że były przeciw "cherry picking", co oznacza, że firmy komercyjne nie powinny mieć możliwość wyłącznie do wyboru dochodowych linii na niekorzyść linii mniej dochodowych, ale leżących w interesie społecznym.

Wiele państw członkowskich opowiedziało się za okresem przejściowym dla stosowania nowych środków otwarcia rynku. Kilka delegacji wspomniało potrzebę doprowadzenia do końca obecnie obowiązujących umów.

W odniesieniu do zarządzania, kilku ministrów powiedziało, że wybór sposobu powinien należeć do państw członkowskich, aby wypracować swój własny model. Niektórzy ministrowie powiedzieli, że żadne dodatkowe środki w tym obszarze nie będą potrzebne. Inni wspomnieli o konieczności zapewnienia przejrzystości i nadzoru.

Większość państw członkowskich uznała, że konieczne jest utrzymanie możliwości udzielania zamówień publicznych na usługi bezpośrednio. Wiele delegacji wspomniało, że potrzeby usług publicznych obejmują zarówno dochodowe, jak i nierentowne linie.

Kilku ministrów powiedziało, że dostęp do taboru powinien być rozdzielony w sposób nie dyskryminujący, i zapewniać go przedsiębiorstwom kolejowym, podczas gdy inne delegacje podkreśliły zasadę udzielenia pomocy w tym dostępie. Innymi opowiadali się za ty, że żadne zobowiązania budżetowe nie powinny być tworzone.

Wreszcie, wiele delegacji uznało, że należy pójść dalej i zakończyć filar techniczny tak szybko, jak to możliwe.

Propozycje Komisji:

Po otwarciu kolejowych przewozów towarowych w 2007 roku i międzynarodowego transportu pasażerskiego w 2010 roku, Komisja proponuje otwarcie krajowych kolejowych usług pasażerskich na konkurencję od grudnia 2019 r. Spółki kolejowe UE będą wtedy mieć równy dostęp do torów, sygnalizatorów i stacji w całej UE, aby uruchomić krajowe usługi pasażerskie.

Państwa członkowskie mogłyby jednak ograniczyć dostęp, jeśli takie otwarcie się zagroziłoby "równowadze ekonomicznej" lub rentowności umów o świadczenie usług publicznych, czyli umów, które pociągają za sobą obowiązek zapewnienia usług, nawet jeśli są one nieopłacalne. Również od 2019 roku umowy o świadczenie usług publicznych, które obecnie stanowią ponad 90% przewozów kolejowych w UE, będą, co do zasady, podlegały obowiązkowi przetargu. Istniejące, bezpośrednio przyznane kontrakty będą mogły działać do czasu ich wygaśnięcia, ale nie po zakończeniu 2022 roku. Byłoby pewne wyjątki od obowiązku przetargowego, na przykład w odniesieniu do zamówień o niewielkiej wartości lub zakresu.

Komisja proponuje również wzmocnienie unijnych przepisów dotyczących rozdziału między zarządcami infrastruktury, które poruszają się w sieci i na stacjach oraz przedsiębiorstwami kolejowymi, które dostarczają usługi. Krajowe monopole kolejowe zawierające obie funkcje zostaną podzielone na pół ("instytucjonalna separacja "). Lub, w tych państwach członkowskich, które pragną utrzymać istniejącą strukturę posiadania, surowe środki bezpieczeństwa zostaną wprowadzone w celu zapewnienia niezależności zarządcy infrastruktury.

Copyright © 2013. Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ "Solidarność"  Rights Reserved.